وادی ِایمن

حجاب امن ترین پناهگاه زن است. مقام معظم رهبری

وادی ِایمن

حجاب امن ترین پناهگاه زن است. مقام معظم رهبری

۸ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است


واژه «حجاب» و «عفت» در اصل به معنای منع و امتناع هستند. تفاوتی که بین منع و بازداری حجاب و عفت است، تفاوت بین ظاهر و باطن است.

یعنی منع و بازداری در حجاب مربوط به ظاهر است، ولی منع و بازداری در عفت، مربوط به باطن و درون است؛ چون عفت یک حالت درونی است، ولی با توجه به این که تأثیر ظاهر بر باطن و تأثیر باطن بر ظاهر، یکی از ویژگی‌های عمومی انسان است؛ بنابراین، بین حجاب و پوشش ظاهری و عفت و بازداری باطنی انسان، تأثیر و تأثّر متقابل است.

 بدین ترتیب که هرچه حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر باشد، این نوع حجاب در تقویت و پرورش روحیه‌ی باطنی و درونی عفت، تأثیر بیش‌تری دارد؛ و بالعکس هر چه عفت درونی و باطنی بیش‌تر باشد باعث حجاب و پوشش ظاهری بیش‌تر و بهتر در مواجهه با نامحرم می‎گردد.

 

هدف و فلسفه حجاب

هدف اصلی تشریع احکام در اسلام، قرب به خداوند است که به وسیله‌ی تزکیه‌ی نفس و تقوا به دست می‎آید:

إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ (حجرات؛13) بزرگوار و با افتخارترین شما نزد خدا با تقواترین شماست.

-=هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِهِ وَ یُزَکِّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ؛

اوست خدایی که میان عرب امّی (قومی که خواندن و نوشتن هم نمی‎دانستند) پیغمبری بزرگوار از همان قوم برانگیخت، تا بر آنان وحی خدا را تلاوت کند و آنها را (از لوث جهل و اخلاق زشت) پاک سازد و کتاب سماوی و حکمت الهی بیاموزد؛ با آن که پیش از این، همه در ورطه‌ی جهالت و گمراهی بودند.

از قرآن کریم استفاده می‎شود که هدف از تشریع حکم الهی، وجوب حجاب اسلامی، دست‌یابی به تزکیه‌ی نفس، طهارت، عفت و پاکدامنی است. آیاتی هم‎چون:

قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ؛ ای رسول ما مردان مۆمن را بگو تا چشم‎ها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است.

حجاب چشم قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ (نور؛30) ای رسول ما به مردان مۆمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

قُلْ لِلْمُۆْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ(نور؛31) ای رسول به زنان مۆمن بگو تا چشم‎ها را از نگاه ناروا بپوشند.

عفاف
نگاه به نامحرم در لسان روایات











پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) در روایتی چنین می فرماید: «هر کس به جنس مخالف نگاه آمیخته با شهوت بنماید روز رستاخیز چشمان او را پر از آتش نموده تا اینکه حساب مردم محشر به پایان رسد، آنگاه به حساب او رسیدگی خواهند کرد.»

- حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «غضوا ابصارکم ترون العجائب» یعنی: «هر کس چشم از مناظر شهوت انگیز بپوشاند مناظر ملکوتی در برابر دیدگان او مجسم خواهد شد»

- حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) می فرماید: «النظره بعد النظره تزرع فی القلب الشهوه و کفی بها صاحبها فتنه: نگاه دوم... نگاهی که بعد از نگاه اول صورت گیرد در قلب تخم شهوت را می پاشد و کافی است که صاحب نگاه را به فتنه بزرگی دچار نماید»(وسائل الشیعه؛ 22)

  • نادر حقانی شمامی

توصیه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به قرائت دعای استسقای امام سجاد(ع)



به گزارش خبرنگار اسراء نیوز: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسهٴ نهم تفسیر سورهٴ مبارکه زمر، به اختصاص خلقت و تدبیر مطلق برای ذات اقدس اله پرداختند و بیان داشتند: بعد از مطرح شدن توحید از سوی قرآن کریم و ابطال سخن مشرکان، خلقت و تدبیر مطلق مخصوص خداست. لذا فقط باید او را عبادت کرد چرا که الوهیت متعلق به خداوند است.

ایشان در بخش دیگری از فرمایشات خود به ظهور احسن الخالقین در وجود زنان و مادران اشاره داشتند و ابراز کردند: زن اگر به باطن خود پی ببرد می‌فهمد که احسن المخلوقین است چرا که باطن انسان بیشتر در مادر اثرگزار است و احسن الخالقین بودن در پرورشگاه مادر ظهور دارد.

این حکم متأله تدبیر رزق و خالقیت را نیز از آنِ خداوند دانستند و تصریح ‌کردند:
طبق شریفهٴ قرآن که می‌فرماید: ﴿لَهُ المُلْکُ﴾ تدبیر رزق و خالقیت از آن اوست و ﴿مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ﴾ نیز از آن خداوند است و زمام و اختیارهمه چیز بدست باری تعالی است و حضرت ابراهیم(علیه السلام) نیز ملکوت آسمانها و زمین را دید لذا فرض ندارد که ما دروس فیز یک و شیمی داشته باشیم و اینها سبقهٴ غیر دینی داشته باشند بلکه همهٴ اینها دینی است.

ایشان در تفسیر آیة هفتم همین سوره در خصوص اهمیت شاکر بودن بندگان بیان فرمودند:
طبق فرمایش قرآن اگر شاکر باشید خداوند از شما راضی می‌شود و امام حسین(علیه السلام) نیز در دعای عرفه می‌فرمایند: رضای الهی سببی ندارد و از فعل خداوند است چرا که خداوند مصون از تحول است و عاملی از بیرون باعث خوشحالی یا ناراحتی او نمی‌شوند لذا خداوند هر موقع از شما راضی شد برکاتی را بر شما ارزانی می‌دارد.

معظم له ادامه دادند:
گناه بار انسان را سنگین می‌کند و این خود انسان است که باید آن را حمل کند ولی انجام اعمال خیر بار انسان را سبک کرده و خداوند طبق شریفهٴ ﴿إِنَّهُ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ﴾ از ظرف و مظروف انسان با خبر است.

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در پایان به بحران خشکسالی در کشور اشاره کردند و فرمودند:
خشکسالی یک امتحان الهی است و اگر در جامعه گناه کم شود مانند اینکه کسی از بیت المال سوء استفاده نکند و خلافی مرتکب نشود خداوند سدها را پُر خواهد کرد از طرفی دعا نیز خیلی موثر است چرا که به تعبیر بوعلی سینا یک انسان فیلسوف کسی است که بین انسان‌های خوب و نزول باران ارتباط قائل باشد. لذا دعای استسقاء حضرت سجاد(علیه السلام) را همه بخوانند چرا که ما هر چه داریم از این ناله‌هاست و اینها را فراموش نکنید و شهدای عزیزمان نیز با زمزمة یاحسین یاحسین(علیه السلام) اثر آن را عملاً دیدند.
  • نادر حقانی شمامی
سواد رسانه ای
شیوه های جنگ نرم برای تسلط بر اراده ملت ها

بخش سیاسی_بهترین راه برای تاثیر گذاری در جنگ نرم ، استفاده از اوقات فراغت مردم کشورهای هدف و ایجاد رسانه های تفریحی علیه این کشورهاست. به همین دلیل کارشناسان امر معتقدند، بهترین حوزه فعالیت جنگ نرم حوزه های اجتماعی است.

استفاده از رسانه های تفریحی بهترین روش تاثیر گذاری در جنگ نرم

کارشناسان علوم سیاسی بر این باورند، یکی از روش های موثر برای آموزش و تاثیر گذاری  روش کنش محوری است که در فضای اوقات فراغت این کار به بهترین شکلی انجام می شود.

در چنین فضایی می توان بهترین تاثیررا بر مردم یک جامعه گذاشت و این موضوعی است که متولیان جنگ نرم نیز آن را دریافته اند و در حال اجرای این متد در کشورهای هدف از جمله ایران هستند.

نئولیبرال ها پایه گذاران اصلی جنگ نرم در جهان امروز

در حال حاضر کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا تاکتیک‌ های جنگی خود را تغییر داده و از روش جنگ سخت به جنگ نرم روی آورده اند. نئولیبرال ها معتقدند، جدال مستقیم نظامی باعث هزینه های بسیار اقتصادی و استراتژیک برای کشور مهاجم می شود و این در مقابل اندیشه رئالیست ها مطرح شد که معتقدند، هر هزینه ای را برای رسیدن به هدف باید پرداخت کرد. 

چرا دیگر جنگ سخت گزینه اصلی  غرب نیست ؟

اصولا اندیشه نئولیبرال ها بر پایه  اقتصاد شکل می گیرد و به همین جهت قدرت نرم برای نخستین بار توسط نئولیبرال ها مطرح شد که طبق آن قابلیت های کشور مهاجم را برای کنش در صحنه بین المللی منعکس می کند،  برای مثال جنگ امریکا علیه عراق ظاهرا یک ماهه به سود امریکا به پایان رسید ، اما باید توجه داشت که از مارس 2003 تا هم اکنون ، آنها هفت سال مستمر هزینه های مختلفی را - چه هزینه های سیاسی و چه هزینه های استراتژیک و بین المللی - به خاطر ماندن در عراق پرداخت کردند.

  • نادر حقانی شمامی
نقدی بر مقاله‌ی «کار عاطفی زنان در خانواده» نوشته‌ی «سوزان بیلبی»

سوزان بیلبی در مقاله‌ی «زنان و روابط خانوادگی» به بررسی کار عاطفی زنان در خانواده پرداخته و آن را از جمله سخت‌ترین بخش‌های زن‌بودن و اجحاف در حق زنان می‌داند. حال این سؤال مطرح است که آیا اگر مردان در فعالیتی مشارکت نمی‌کنند یا به آن بی‌میل هستند، پرداختن زنان به آن فعالیت، ظلمی بر آنان است؟
 خانواده در سودای فمینیسم!

 سها خراسانی؛ اگرچه بسیاری از حقایق مذکور در مقاله‌ی «زنان و روابط خانوادگی»، که در قالب دو مقاله‌ی «کار عاطفی؛ واقعیتی مغفول» و «والدگری زنانه و مردانه» ترجمه و در سایت برهان منتشر شد، ریشه در واقعیت دارد و به دنبال همراه کردن مردان و کاهش فشار و تعدد نقش­ها برای زنان است، اما به نظر می­رسد به علاقه و مهارت زنان در رسیدگی عاطفی به دیگر اعضای خانواده کمتر توجه شده است.


به بیان دیگر، اگرچه خانم بیلبی این بخش از کار زنان را از دید جامعه مغفول می­داند، اما علاقه و اهمیت این امر از دیدگاه زنان نیز از نگاه او مورد کم‌لطفی است و این اعتراض متوجه تمام فمینیست­های لیبرالی است که معیار ارزیابی آن‌ها شباهت هرچه بیشتر زنان به مردان است. آیا اگر مردان در فعالیتی مشارکت نمی­کنند یا به آن بی­میل و بی‌علاقه هستند (به هر دلیل معقول یا غیر از آن)، پرداختن زنان به آن‌ها نقص و ظلمی بر آنان است؟ آیا زنان صاحب آن میزان از اختیار و اراده نیستند که فعالیت مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنند؟ و یا اینکه اصرار این نحله، جهت اعتبار به گزینش­های زنانه، تا زمانی مورد اعتناست که در مسیر مورد نظر این گروه باشد و در غیر این­ صورت، محل اعتراض است؛ چنان‌که جمله‌ی معروفی از سیمون دوبوار منقول است که لازم است برای هدایت زنان به راه صواب، از ازدواج آن‌ها جلوگیری شود؛ چراکه در غیر این صورت این گزینه اولین انتخاب آن‌ها خواهد بود!

 
در این نوشتار، به‌عنوان نقد مقاله‌ی «کار عاطفی زنان» نوشته‌ی سوزان بیلبی، به تغییر رویکردها به خانواده در نحله‌ی جدیدی به نام فمینیسم خانواده­گرا پرداخته و در خلال آن، به نگرش نحله­های مختلف فمینیستی به خانواده و نقد آن‌ها اشاره می‌شود.
 
  • نادر حقانی شمامی








اگر جوان ایرانی بخواهد مأموریت خود را دریابد، باید ببیند در محور مختصاتی با دو محور عمودی و افقی «ایمان» و «انقلاب اسلامی»، در کجا ایستاده است؟

آن‌چه روشن است، این‌که «وظیفه‌شناسی» و «عمل مبتنی بر آن» بیش از آن‌که مسأله‌ای انتزاعی و نوعی باشد، یک واقعیت عینی و مصداقی است. یعنی مأموریت و وظایف هر کسی و هر جوانی با جوان دیگر به فراخور زندگی و حیات آن‌ها تفاوت دارد. اما این نکته که رهبر معظم انقلاب اسلامی همزمان با وضعیت و شرایط امروز از جوانان کشورش توقع افزون‌تری دارد، به هیچ استدلال و دلیلی نیاز ندارد. کافی است میزان مخاطب قرار دادن، دفاع‌ کردن، حمایت ‌کردن و مطالبات ایشان از جوانان را از این‌جا ببینید.

با این همه، در این نوشتار و صرف‌‌نظر از همه‌ی مصادیق و نمونه‌های متعددی که در طول چند دهه‌ی گذشته و خصوصاً چند ماهه‌ی اخیر در بیانات و پیام‌های رهبر انقلاب وجود دارد، کوشیده‌ایم برخی از برجسته‌ترین و مغفول‌ترین «وظایف جوان مؤمن انقلابی» را فهرست کنیم.  ۱۲ بند پیش رو آن‌قدر صریح و روشن هست که نیازی به توضیح و تببین نداشته باشد؛ با این وجود و به فراخور هر فراز  نکاتی را نیز توضیحاً اضافه کرده‌ایم.
 
۱. با «تقویت ارتباط با خدا» بر محیط خود اثر بگذارید نه با «سیاسی‌کاری»
یکی از جذاب‌ترین و پرنکته‌ترین بیانات رهبر معظم انقلاب  همواره در جمع دانشجویان رقم می‌خورد. اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۷ در پایان دیدار معظم‌له با دانشجویان دانشگاه تهران و در جلسه‌ی پرسش و پاسخ دانشجویی، ایشان این سؤال را که: شما چه توقعی از ما دارید و جوانان دانشجوی مؤمن به اسلام و انقلاب اسلامی چه وظیفه‌ای دارند؟ این‌طور پاسخ دادند: «شخصیت معنوی خود را ارتقاء بدهید و بکوشید که با ایمان خود بر مجموعه‌های پیرامون خود اثر مثبت بگذارید.»۱
  • نادر حقانی شمامی


سوره‌ی نور، سوره‌ای است که شروع آن با نهی از بی‌عفتی و دعوت به پاکدامنی است و قسمت عمده‌ی این سوره هم دستور به پاکسازی جامعه از آلودگی‌های جنسی است.

شاید دلیل آمدن موضوع حجاب در این سوره، همین باشد که وقتی حجاب آمد؛ آلودگی‌‌های جنسی هم جایگاهی ندارند؛ چون حجاب یک حایل است در مقابل بی‌عفتی‌ها و هرزگی‌ها‌.


حجاب

راستی چرا موضوع حجاب، در سوره‌ی نور [بیست‌ و‌ چهارمین سوره‌ی قرآن کریم، که موضوع حجاب در آیه‌ی 31 این سوره‌ی مبارکه مطرح شده] آمده است؟‌

سوره‌ی نور، سوره‌ای است که شروع آن با نهی از بی‌عفتی و دعوت به پاکدامنی است و قسمت عمده‌ی این سوره هم دستور به پاکسازی جامعه از آلودگی‌های جنسی است.

شاید دلیل آمدن موضوع حجاب در این سوره، همین باشد که وقتی حجاب آمد؛ آلودگی‌‌های جنسی هم جایگاهی ندارند؛ چون حجاب یک حایل است در مقابل بی‌عفتی‌ها و هرزگی‌ها‌.



و این فریاد حجاب است که به زبان بی‌زبانی، گوش ناپاکی‌ها را کر می‌کند و نسل آن‌ها را به انقراض می‌کشاند.

 

حجاب امنیت و زیبایی است

  • نادر حقانی شمامی

"زن در دو مرحله مظلوم بوده است. یکی در جاهلیت زن مظلوم بود و اسلام منت گذاشت بر انسان، و زن را از مظلومیتی که داشت بیرون کشید، یک موقع در ایران ما زن مظلوم شد و آن دوره شاه سابق و شاه لاحق بود. با اسم اینکه زن را
 می خواهند آزاد کنند، ظلمها کردند به زن، زن را از آن مقام شرافت و عزتی که داشت پایین کشیدند، زن را از آن مقام معنویتی که داشت، شیء کردند و به اسم آزادی " آزاد زنان" و" آزاد مردان"، آزادی را از زن و مرد سلب و زنها و جوانان ما را فاسد الاخلاق کردند."

(امام خمینی)

می دانیم که انگلستان با طرح کودتای سوم اسفند 1299، و روی کارآوردن رضا خان میر پنج درصدد به اجرا درآوردن "تز اسلام زدایی" و جایگزینی ارزشهای غربی در جامعه بود.

رضا خان در 12/خرداد/1313، عازم ترکیه شد. در آن زمان آتاتورک، بنیانگذار رژیم لائیک، بر آن کشور حکومت می کرد. ترکیه در آن زمان از نظر معیارهای غربی پیشرفتهای چشمگیری کرده بود. رضا خان پس از بازگشت، بی درنگ به تغییر اوضاع ایران درهمه امور، به ویژه در زمینه فرهنگی پرداخت و در راستای"اسلام زدایی" به ویژه "حجاب زدایی" گام برداشت.

رضا خان پس از بازگشت از ترکیه در جمع نمایندگان مجلس می گوید:"کوشش من این است که ایرانیان را در طریق ترقی و قبول تمدن جدید(غربزدگی) وارد کنم. اما مردم متاسفانه حاضر نیستند خود را برای زندگی عصر جدید حاضر نمایند."

حال برگی از خاطرات محمود جم را که نخست وزیر وقت بود ورق می زنیم، او می نویسد:"در یکی از روزهای تیرماه 1313، که هیأت دولت در قصر سعد آباد در حضور شاهنشاه جلسه داشت،(رضا شاه) گفت: سابقاً بارها به کفیل وزارت معارف دستور داده ام تا در باب برانداختن رسم حجاب ما بین زنان ایران اقدام نماید. اما او اقدامی نکرد و یا نتوانسته، حال می خواهم در این راه با کمال متانت و حسن تدبیر اقدام کنید و این عادت دیرینه که برخلاف تمدن و طبیعت است از میان برداشته شود."

در بهمن1313، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند که بدون حجاب، به تحصیل مشغول شوند تا درآینده پیشتاز نهضت کشف حجاب باشند. و در سال 1314، موسسه پیشاهنگی دختران تأسیس گردید که با اجرای صدها برنامه ضد اخلاقی و انحرافی، گام مهم و مؤثری در شکست شأن و منزلت زنان و دختران برداشت.

"اعلام رسمی کشف حجاب"

اقدامات رضا خان در غربی کردن کشور و تأسیس مراکز رسمی و نیمه رسمی، جهت رواج فرهنگ غرب و کشف حجاب، مدتها قبل ازاعلام رسمی آغاز شده بود و مخالفتهای زیادی را از سوی مردم به رهبری روحانیت آگاه در پی داشت که از آن جمله می توان به قیام مردم در مسجد گوهرشاد اشاره کرد.

  • نادر حقانی شمامی


رژیم اسرائیل با نشر اخبار کذب و تحریف شده در بزرگ ترین و پُر مخاطب ترین روزنامه های خود ، سعی در مسموم سازی افکار عمومی در سطح جهان رادارد که عظیم تری و پُر مخاطب ترین این روزنامه ها عبارتند از : یدیعوت اخرونوت ، معاریو و هاآرتص .

صهیونیست

امروزه آمریکا و اسرائیل از بزرگ ترین دشمنان جهان اسلام محسوب می شوند که آشکارا به جنگ با دین اسلام پرداخته اند،که رژیم اسرائیل با اِعمال طرح های وسیع و نوین جنگ نرمی ، قدم را فراتر نهاده و با توسل به روش های مختلفی مانند : ساخت فیلم و مستند ، ایراد سخنرانی ها ، برپایی همایش ، اخبار و روزنامه های خود ، سعی در هم سو نمودن افکار عمومی با آنچه در راستای اهداف خویش می باشد پرداخته است .

آن چه که باید بدان توجه داشت ، جریانی است که طی چند دهه ی اخیر بیش از پیش برای این رژیم اهمیت و کابرد داشته و آن جنگ نرم Soft War)) می باشد و یکی از روش های جنگ نرم تحریف و استفاده ی سوء از اخبار و اطلاعات است ؛ در این راستا رژیم اسرائیل با نشر اخبار کذب و تحریف شده در بزرگ ترین و پُر مخاطب ترین روزنامه های خود ، سعی در مسموم سازی افکار عمومی در سطح جهان رادارد که عظیم تری و پُر مخاطب ترین این روزنامه ها عبارتند از : یدیعوت اخرونوت ، معاریو و هاآرتص .

1) روزنامه ی یدیعوت اخرونوت :

"یدیعوت اخرونوت" به معنای "آخرین اخبار" ، از دهه ی 1970 به این ‌سو ، پُر تیراژ ترین روزنامه ی اسرائیل بوده‌ است.  این روزنامه در دسته ی نشریاتِ "زرد نامه" قرار دارد و محتوای آن نیز تا اندازه‌ ای پیرو خبرنگاری زرد و جنجالی است.  نام وب ‌گاه انگلیسی ‌زبان و عبری ‌زبان این روزنامه ، "وای ‌نت ((ynet می باشد و ساختمان مرکزی آن در کلان‌ شهر تل‌آویو قرار دارد که از نظر سیاسی دارای اهمیت بالایی است .

آن چه که باید بدان توجه داشت ، جریانی است که طی چند دهه ی اخیر بیش از پیش برای این رژیم اهمیت و کابرد داشته و آن جنگ نرم Soft War)) می باشد

از تحلیل ‌گران برجسته ی امور نظامی-امنیتی روزنامه ی یدیعوت اخرونوت می‌توان "رونن برگمن" را نام برد ، وی هم چنین نویسنده ی کتاب "جنگ پنهان اسرائیل در ایران" است . رونن برگمن از دانش ‌آموختگان دانشگاه تل‌آویو در رشته ی روابط سیاسی خاورمیانه است که قبل از آغاز همکاری‌ اش با روزنامه ی یدیعوت اخرونوت ، از نویسندگان ارشد بخش نظامی روزنامه "هاآرتص "بود .

  • نادر حقانی شمامی