وادی ِایمن

حجاب امن ترین پناهگاه زن است. مقام معظم رهبری

وادی ِایمن

حجاب امن ترین پناهگاه زن است. مقام معظم رهبری

" پدیده کشف حجاب"

چهارشنبه, ۲ مهر ۱۳۹۳، ۰۶:۳۶ ب.ظ

"زن در دو مرحله مظلوم بوده است. یکی در جاهلیت زن مظلوم بود و اسلام منت گذاشت بر انسان، و زن را از مظلومیتی که داشت بیرون کشید، یک موقع در ایران ما زن مظلوم شد و آن دوره شاه سابق و شاه لاحق بود. با اسم اینکه زن را
 می خواهند آزاد کنند، ظلمها کردند به زن، زن را از آن مقام شرافت و عزتی که داشت پایین کشیدند، زن را از آن مقام معنویتی که داشت، شیء کردند و به اسم آزادی " آزاد زنان" و" آزاد مردان"، آزادی را از زن و مرد سلب و زنها و جوانان ما را فاسد الاخلاق کردند."

(امام خمینی)

می دانیم که انگلستان با طرح کودتای سوم اسفند 1299، و روی کارآوردن رضا خان میر پنج درصدد به اجرا درآوردن "تز اسلام زدایی" و جایگزینی ارزشهای غربی در جامعه بود.

رضا خان در 12/خرداد/1313، عازم ترکیه شد. در آن زمان آتاتورک، بنیانگذار رژیم لائیک، بر آن کشور حکومت می کرد. ترکیه در آن زمان از نظر معیارهای غربی پیشرفتهای چشمگیری کرده بود. رضا خان پس از بازگشت، بی درنگ به تغییر اوضاع ایران درهمه امور، به ویژه در زمینه فرهنگی پرداخت و در راستای"اسلام زدایی" به ویژه "حجاب زدایی" گام برداشت.

رضا خان پس از بازگشت از ترکیه در جمع نمایندگان مجلس می گوید:"کوشش من این است که ایرانیان را در طریق ترقی و قبول تمدن جدید(غربزدگی) وارد کنم. اما مردم متاسفانه حاضر نیستند خود را برای زندگی عصر جدید حاضر نمایند."

حال برگی از خاطرات محمود جم را که نخست وزیر وقت بود ورق می زنیم، او می نویسد:"در یکی از روزهای تیرماه 1313، که هیأت دولت در قصر سعد آباد در حضور شاهنشاه جلسه داشت،(رضا شاه) گفت: سابقاً بارها به کفیل وزارت معارف دستور داده ام تا در باب برانداختن رسم حجاب ما بین زنان ایران اقدام نماید. اما او اقدامی نکرد و یا نتوانسته، حال می خواهم در این راه با کمال متانت و حسن تدبیر اقدام کنید و این عادت دیرینه که برخلاف تمدن و طبیعت است از میان برداشته شود."

در بهمن1313، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند که بدون حجاب، به تحصیل مشغول شوند تا درآینده پیشتاز نهضت کشف حجاب باشند. و در سال 1314، موسسه پیشاهنگی دختران تأسیس گردید که با اجرای صدها برنامه ضد اخلاقی و انحرافی، گام مهم و مؤثری در شکست شأن و منزلت زنان و دختران برداشت.

"اعلام رسمی کشف حجاب"

اقدامات رضا خان در غربی کردن کشور و تأسیس مراکز رسمی و نیمه رسمی، جهت رواج فرهنگ غرب و کشف حجاب، مدتها قبل ازاعلام رسمی آغاز شده بود و مخالفتهای زیادی را از سوی مردم به رهبری روحانیت آگاه در پی داشت که از آن جمله می توان به قیام مردم در مسجد گوهرشاد اشاره کرد.

حدود شش ماه پس از واقعه مسجد گوهرشاد، رضا خان با بی اعتنایی به مخالفت علما و مردم مسلمان، در روز 17 دی ماه 1314، در جشن فارغ التحصیلی دانشسرای مقدماتی دختران در تهران، قانون کشف حجاب زنان را به طور آشکار و رسمی اعلام کرد و خود به اتفاق همسر و دخترانش که بدون حجاب بودند، در این جشن شرکت نمود.

پس از آن مأموران رضاخان در اجرای این قانون، با تمام قوت و قدرت، شب و روز در کوچه ها و خیابانها گشت می زدند و هر جا زن با حجابی را می یافتند، با خشونت چادر و روسریش را برمی داشتند و مردان را مجبور می کردند تا زنهایشان را سر برهنه به خیابانها و مجالس ببرند.

اما عده زیادی از زنان مسلمان با به جان خریدن همه خطرات و تحقیرها تا پایان حکومت رضا خان و پس از آن حاضر به ترک حجابشان نشدند و مقاومت نمودند. با ابلاغ قانون کشف حجاب، برخی از زنان که چادرهایشان را اجباراً برداشته و روسری به سر کرده بودند، روپوشهای بلند پوشیدند تا ایمان، پاکدامنی و منزلت الهی شان محفوظ بماند. اما رضا خان دستور داد تا با شدت هر چه تمامتر به اینگونه زنان هجوم برند و روسری هایشان را پاره نمایند.

 باید گفت حماسه ها و مخالفتهای دلیرانه زنان و مردان مسلمان در مقابله با موج اسلام ستیزی رضا خان جزء درخشان ترین صفحات تاریخ کشور اسلامی مان ایران است.

  • نادر حقانی شمامی

" پدیده کشف حجاب"

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی